[Company Logo Image]  

 

Click for Blacksburg, Virginia Forecast

 


 

بسم اللـه الرحمن الرحيم

التوكل على الله

إخوة الإسلام

ـ   يقول الله " ومن يتوكل على الله فهو حسبه" وقال عن أوليائه " ربنا عليك توكلنا وإليك أنبنا وإليك المصير" وفي الصحيحين في حديث السبعين ألفا الذين يدخلون الجنة بغير حساب "هم الذين لا يسترقون ولا يتطيرون ولا يكتوون وعلى ربهم يتوكلون", وفي صحيح البخاري عن ابن عباس قال: " حسبنا الله ونعم الوكيل. قالها إبراهيم عليه السلام حين ألقى في النار. وقالها محمد "ص" حين قالوا له " إن الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم إيمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل"

Allah says: “… And whoever relies on Allah - then He is sufficient for him.” and He said regarding His pious slaves, that which translates as: “… Our Lord, upon You we have relied, and to You we have returned, and to You is the destination.”

In the Hadeeth where the Prophet mentioned seventy thousand people who will enter Paradise without reckoning, he said regarding their characteristics: “… They are those who do not ask for Ruqyah (incantation), are not pessimistic (or perceive evil-omens), or use cauterisation; they rely (totally) on Allah”

Ibn ‘Abbaas, said: ‘The words, ‘Hasbuna Allah Wa Ni’mal Wakeel’ (Allah is sufficient for us, and how fine a trustee (He is)!) was said by Prophet Ibraaheem, peace be upon him, when he was thrown into the fire (by his own people), and was also said by Prophet Muhammad when the hypocrites said to him: “People have gathered against you, so fear them. But it increased their faith, and they said, Sufficient is Allah for us and He is the best to rely on”

 وفي السنن من حديث أنس رضي الله عنه قال: قال رسول الله "ص" من قال حين يخرج من بيته: " بسم الله توكلت على الله ولا حول ولا قوة إلا بالله, يقال له هديت ووقيت وكفيت فيقول الشيطان لشيطان اخر: كيف لك برجل قد هدي ووقي وكفي"

 Anas bin Maalik, may Allah be pleased with him, narrated that the Prophet said: “Whoever says as he leaves his home: ‘Bismillaah Tawakkaltu ‘Ala Allah Wala Hawl Wala Quwwata Illaa Billaah’ (In the name of Allah, I place my trust in Allah, and there is no might nor power except with Allah); it will be said, ‘You will be guided, protected and sufficed’; a devil will say to another devil: ‘What do you think of (i.e., what harm can we do to) one who is guided, protected and sufficed?’”

هذا كلام الله وكلام رسوله "ص" في التوكل. التوكل عباد الله عبادة عظيمة قد حرم كثير من المسلمين أ نفسهم من فضلها لجهلهم أو عجزهم أو تفريطهم. قال أهل العلم: التوكل نصف الدين والنصف الثاني الإنابة.

O Muslims! These were the words of Allah and the words of His Messenger regarding reliance upon Him. Reliance on Allah is a great act of worship which many people have strayed away from either due to ignorance or negligence. The scholars have said: ‘Reliance on Allah is half of the religion of Islam and the other half is returning to Him in repentance.

ثم الناس بعد ذلك في التوكل على حسب هممهم ومقاصدهم, فمنهم متوكل على الله في حصول الملك, ومنهم متوكل على الله في الحصول على رغيف خبز. ومن صدق توكله على الله في حصول شىء ناله. فإن كان محبوبا لله مرضيا كانت له فيه العاقبة المحمودة, وإن كان مسخوطا مبغوضا كان ما حصل له بتوكله مضرة عليه. واعلم هداني الله وإياك للصواب أن التوكل من أعمال القلوب لا من أعمال الجوارح, قال الإمام أحمد رحمه الله: التوكل عمل القلب. معنى ذلك أنه عمل قلبي, ليس بقول اللسان ولا عمل الجوارح. لذلك عرف بعض العلماء التوكل بأنه الرضا بالمقدور.

Mankind’s reliance on Allah differs according to people’s ambition, and objectives. Some may rely on Allah in order to attain an empire while others would do so just get a loaf of bread. One who is sincere in relying on Allah to achieve an objective will realise it; if it was in order to please Allah then there will be a good outcome, otherwise, there will be a destructive one.

Reliance is a deed of the heart and not the limbs.

Imaam Ahmad, may Allah have mercy upon him, said: “Reliance is a deed performed by the heart” which means that it is something which a person professes with neither his tongue nor acts out with his limbs.

Reliance can defined as some scholars have said: ‘Being content with the decree of Allah

والتوكل عباد الله درجات, الدرجة الأولى معرفة بالله وصفاته من قدرة وكفاية وانتهاء الأمور إلى علمه وصدورها عن مشيئته. الدرجة الثانية من درجات التوكل: إثبات الأسباب والمسببات, وإن من جهل بعض الناس أنهم تركوا الأخذ بالأسباب وظنوا ان هذا هو التوكل فهم ينتظرون من الله أن يطعمهم ويسقيهم وهم نائمون على فرشهم دون عمل ولا كد. هذا هو الكسل بعينه. فرسول الله "ص" يوم أحد لبس درعين ولم يترك لبس الدروع محتجا بأنه متوكل على الله.  

We must know that reliance on Allah stands on five pillars:  

The First Pillar: Is to know Allah by His qualities and attributes; such as the fact that He is All Capable and Sufficient to rely on; that He is the Sustainer; that He is All-Knowing and that things can only happen with His will and decree.

The Second Pillar: Is to believe that every matter has a cause or a means in order for it to be materialised. Some people give up utilising these means due to their ignorance and think that this is reliance on Allah. They wait for Allah to send down their provisions and feed them while they are lying on their beds without exerting any effort whatsoever. This is nothing but laziness.

We have a good example in the prophet Mohamed, who wore two coats of armour during the battle of Uhud – he sallallaahu ‘alaihi wa sallam did not give up wearing them with the excuse of relying on Allah.

الدرجة الثالثة من درجات التوكل: رسوخ التوكل في مقام توحيد التوكل. فإنه لا يستقيم توكل العبد حتى يصح له توحيده. فكيف يكون متوكلا من يعتقد أن الولي الفلاني حيا كان أو ميتا ينفع ويضر من دون الله. الدرجة الرابعة من درجات التوكل: اعتماد القلب على الله واستناده إليه. بحيث لا يبقى في القلب من تشويش الأسباب أو الركون إليها وعلامة التوكل الحق أن لا يبالي الإنسان بوجود الأسباب أو عدمها لأنه يعلم أن الأمر كله  لله بيده يقول للشيء كن فيكون. الدرجة الخامسة التفويض وهو روح التوكل وحقيقته أن تجعل أمورك إلى الله وتنزلها به طلبا واختيارا لا كرها واضطرارا. وقد جاء التفويض في القرآن فيما حكاه ربنا عن مؤمن آل فرعون " وأفوض أمري إلى الله". والدرجة السادسة: الرضا وهي ثمرة للتفويض والتوكل.

The Third Pillar: Is to remain firm in relying on Allah alone. Therefore, nobody can claim true reliance on Allah whilst at the same time believing that a Shaykh, or pious person, whether dead or alive, can harm or benefit him.

The Fourth Pillar: Is to depend on Allah completely with ones heart and feel tranquillity when doing so, to the extent that one does not feel anxious or confused regarding the status of means with which objectives are accomplished.

Because true reliance is when a person does not care if means are available or not, because they know that all matters are in the Hand of Allah; all He has to do for a matter to occur say ‘Be’ and it becomes.

The Fifth Pillar: To realise that the essence of reliance on Allah is to entrust all matters to Him willingly, without feeling forced to do so. Allah mentions this type of entrustment in the Qur’aan when He says that which translates as: “…And I entrust my affair to Allah …”   

The Sixth Pillar: To be content with the outcome of the reliance on Allah. In fact, this is the fruit of entrusting Allah with all ones affairs.

عباد الله! هكذا يعلمنا رسول الله التوكل من خلال دعاء الاستخارة فعندما تقول: " اللهم إني أستخيرك بعلمك وأستقدرك بقدرتك وأسألك من فضلك العظيم" فهذه أسمى صور التوكل والتفويض. وعندما تقول: " فإنك تعلم ولا أعلم، وتقدر ولا أقدر، وأنت علام الغيوب" فهذا تبرؤ إلى الله من العلم والحول والقوة ثم توسل إليه بأسمائه وصفاته ثم سؤال أن يقضي لك، الخير ويقدره لك. فأين المتوكلون؟ الذين تعلقت قلوبهم بالله فلا يرجون إلا الله ولا يدعون إلا الله, الذين يعملون بالأسباب ويتعلقون بمسبب الأسباب. يعاملون الخلق ويعتمدون على الخالق, فطوبى لهم ويا فوزهم وهم يأوون إلى من بيده مقاليد السماوات والأرض. وغيرهم يرجو مخلوقا مثله لا يملك لنفسه ضرا ولا نفعا.

Slaves of Allah! Here the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam is teaching us how to attain reliance in the  Du’aa of Istekhara “O Allah I seek Your counsel by Your knowledge and by Your power I seek strength, I ask You from Your immense favour…” - this is entrustment of and reliance upon Him.

Then he sallallaahu ‘alaihi wa sallam said: “…Indeed You are able while I am not able, and indeed You know while I do not know and You are The Knower of the unseen…”

So why can’t we be like those who rely on Allah? Those whose hearts are attached to none but Allah; those who have hope in and supplicate only to Him; they utilise all means but only rely on the One Who facilitated these means; while they deal with the creation they rely only on The Creator. Glad tidings and success are for such people, those who seek refuge only in Allah; the One Who controls the Heavens and the earth, while others have their hearts attached to the reliance of others who cannot benefit or harm them.

إن المتوكل على الله لا يطلب رزق الله بمعصيته ولا يخاف في هذه المسألة إلا الله. يعلم أن رزقه بيد الله لا بيد غيره. فإذا كان الرزق قد كتب لك وهو آت إليك وإن لم تأته فلماذا الخوف والوقوع في المشتبهات والمحرمات من أجل كسب الرزق.

في الحديث عن جابر رضي الله عنه قال: قال رسول الله "ص": أيها الناس اتقوا الله وأجملو في الطلب, فإن نفسا لن تموت حتى تستوفي رزقها, وإن أبطأ عنها, فاتقوا الله وأجملوا فى الطلب, خذوا ما حل, ودعوا ما حرم." ابن ماجة

Fellow Muslims! One who truly relies on Allah will never worry about attaining provisions, nor will he ever attempt to obtain them unlawfully. We must know that provisions are in the Hands of Allah and that it was recorded for us while we were still in our mother’s wombs.

If our provisions are already decreed and will come to us regardless of whether we look for them or not, then why should one worry about them? Why should one commit doubtful or even unlawful deeds in order to attain them?

Slaves of Allah! Jaabir, may Allah be pleased with him, narrated that the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam said: “O people fear Allah and seek your provisions in moderation, because nobody will die until he has consumed his provisions, even if he does not look for it. So fear Allah and seek your provisions in moderation and take only that which is lawful and abandon that which is unlawful.” (Ibn Maajah).

 أقول قولي هذا واستغفر الله لي ولكم

 



E-mail icb@islamview.org with questions or comments.
Last modified: 06/26/06